A/B Test

Je hebt er misschien al wel eens van gehoord, van A/B testing, maar weet je eigenlijk totaal niet wat het is? Of je kent het wel, maar bent zo overtuigd van jouw marketingstrategie dat je denkt het niet nodig te hebben? Dan is deze blogpost helemaal iets voor jou!

First things first

Wat is nu net zo’n A/B test?

Dankzij deze methode ga jij op hetzelfde moment twee verschillende versies van je advertentie testen, om zo te ontdekken welke versie het best werkt. Op deze manier kan je optimaliseren door versie A te vergelijken met versie B, en te kijken welke de aandacht van jouw (potentiële) klant trekt.

Jouw bedrijf is uniek, dus waarom zou je een one-size-fits-all strategie toepassen? 

Ze zeggen wel dat video booming is, maar wat als dat net helemaal niet bij jou en je bedrijf past? Met je hoofd in the picture (letterlijk dan) zou wonderen doen voor je online marketing strategie, maar is het ook altijd de beste keuze? Is het eerder een formele tekst waardoor klanten klikken, of mag het wat zotter? Is Instagram jouw go-to kanaal of mag je Facebook toch nog niet afschrijven?

Dankzij een A/B test kan je dit eindelijk ontdekken!

Hoe je dit dan toepast op jouw advertenties? Facebook maakt het je erg gemakkelijk door deze optie aan te bieden in Facebook Bedrijfsmanager.

Toch zijn wij hier persoonlijk geen voorstander van. Zo zijn er bijvoorbeeld beperkingen aan deze optie, zoals de maximale lengte van 30 dagen.

 

DIY!

Hoe wij het dan wel aanpakken?

Schrijf op voorhand verschillende teksten waarvan je de resultaten wil nagaan, zoek afbeeldingen of video’s waartussen je eens wil testen, of scroll door de CTA’s die Facebook aanbiedt om te ontdekken welke het best presteert. De combinaties zijn eindeloos!

Maak met deze content verschillende advertenties aan, die je aan dezelfde doelgroep toont voor een objectief resultaat.

Meten is weten!

Last but not least, want deze stap is erg belangrijk: analyseer de resultaten. Vergis je hier zeker niet, en kijk volgende dingen na:

  • Hoeveel budget werd er gespendeerd aan deze advertentie?

  • Wat was de CPC of de Cost Per Click?

  • Wat kostte de advertentie per aankoop, lead of per conversie die je instelde?

Trek op basis hiervan jouw conclusies en pas aan, zelfs wanneer jouw campagne nog loopt.

Toch te ingewikkeld, of gewoon geen tijd? Maak even een afspraak om te ontdekken wat we voor jou kunnen betekenen.

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Plaatsingen & formaten

Volgende
Volgende

De bedankpagina