Lead magnet: van gratis hapje tot vaste klant
Blijf jij ook wel eens stilstaan bij de proevertjes in de supermarkt? Zalig toch, dat gratis eten. Misschien leer je wel je nieuwe favoriete cake kennen en koop je die voortaan altijd. Zo gaat dat ook met een lead magnet. Een lead magnet is zoals een proevertje in de supermarkt. Je biedt een gratis product of dienst aan om je potentiële klanten ermee te laten kennismaken, en wie weet worden ze nadien wel klant!
Wat is een lead magnet eigenlijk?
Een lead magnet is een gratis item of dienst dat je aanbiedt aan potentiële klanten. In ruil geven zij hun contactgegevens, bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer.
Het doel van een lead magnet is om potentiële klanten aan te trekken. Door ze een voorproefje te geven van wat je te bieden hebt, kunnen ze sneller overtuigd raken en klant worden.
Het verzamelen van gegevens kan ook voordelig zijn voor je verdere marketing. Bovendien geef je al waarde en creëer je vertrouwen, door eerst iets gratis aan te bieden. Met de gekregen contactgegevens kan je nadien een nog diepere connectie leggen.
Door te zien welke mensen je lead magnet downloaden, krijg je een goed beeld van wie geïnteresseerd is in jouw aanbod.
Kenmerken van een lead magnet
Een goede lead magnet heeft verschillende kenmerken.
👉Directe beloning
De waarde van je lead magnet moet meteen duidelijk zijn. De potentiële klant moet direct toegang hebben om iets te zien of downloaden.
👉Relevantie
Maak iets wat perfect aansluit bij wat je verkoopt. Als je hondenspeeltjes verkoopt, moet je geen gids weggeven over kattenvoeding. 😉
👉Makkelijk te consumeren
De lead magnet moet snel en eenvoudig te begrijpen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een korte PDF, een checklist of een gratis video uit je cursus.
👉Specifiek probleem oplossen
Je lead magnet moet een specifiek probleem van je doelgroep omschrijven en direct een (mini-)oplossing bieden.
Voordelen van een lead magnet
Een lead magnet kan dus veel verschillende voordelen hebben. We sommen enkele voordelen op, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
🔥Je ontvangt meer leads (logisch)! Je kan hiermee een lijst opbouwen van potentiële klanten, waar je later mee aan de slag kunt.
🔥Mensen delen niet zomaar hun contactgegevens. Door een lead magnet geef je ze een reden om het wel te doen.
🔥Het schept vertrouwen. Door iets waardevols weg te geven laat je zien dat je er bent om te helpen en niet enkel om te verkopen.
🔥Je geeft de klant al een voorproefje. Nadien wil ze alleen maar meer en meer, ideaal voor de verkoop van jouw product of dienst. 😄
Voorbeelden van lead magnets
Er zijn verschillende soorten lead magnets. Er is sowieso iets wat past bij jouw product of dienst. We zetten ze graag even voor je op een rijtje.
👉E-book
Een e-book straalt diepgang uit. Het is vaak uitgebreid en geeft de lezers heel wat informatie over het onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn en wat past bij jouw product of dienst.
👉Checklist of sjabloon
Deze korte en praktische lijsten zijn aantrekkelijk, omdat ze de potentiële klant snel helpen of informatie geven.
👉Video’s of webinars
Deze interactieve content is ideaal om dieper in te gaan op een bepaald onderwerp.
👉Gratis proefversie
Klanten krijgen de kans om een product of dienst gratis uit te proberen. Het kan een effectieve manier zijn om ze over te halen, zodat ze uiteindelijk klant worden.
👉Gidsen, handleidingen of tools
Praktische stappenplannen kunnen interessant zijn voor beginners of experts. Als het past bij jouw product of dienst kan dit een effectieve lead magnet zijn. Het kan de potentiële klant bijvoorbeeld helpen om een bepaald doel te bereiken.
Nu ben jij helemaal klaar om aan de slag te gaan met de lead magnet die ervoor gaat zorgen dat jouw klantenbestand uitbreidt.
Heb je verder nog vragen over jouw perfecte lead magnet of hoe je daarover kunt adverteren? Plan dan hier een kennismakingsgesprek in.