Let’s talk about money 💵

In deze blog hebben we het over een belangrijk aspect van adverteren, namelijk geld. We geven meer informatie over budgetten, bestedingslimieten en de betaaldrempel. De kennis die volgt is essentieel om een goed overzicht te behouden over jouw financiën binnen de advertentiewereld. 

Budgetten

Dat het budget het bedrag is dat jij wil besteden om je advertenties aan mensen te tonen, spreekt voor zich. Je kan hierbij kiezen dat je dit instelt op campagneniveau of op advertentiesetniveau, voor de looptijd van de campagne of per dag. We kunnen al verklappen dat we in beide gevallen kiezen voor de tweede optie. 

Campagnebudget vs budgetten voor advertentiesets

Voor we het verschil uitleggen tussen campagnebudget en budgetten voor advertentiesets, is het noodzakelijk om de volledige structuur van een campagne te begrijpen.

 Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien bestaat een campagne uit (meestal meerdere) advertentiesets, en bestaat elke advertentieset uit (meestal meerdere) advertenties. Op campagneniveau selecteren we het doel van de campagne. Belangrijk is dat je gaat voor één doel per campagne.

Het gewenste budget kunnen we zowel instellen op campagneniveau als op advertentiesetniveau. Onze voorkeur gaat uit naar de laatste optie. 

TIP: Stel één doelgroep per advertentieset in om te testen welke doelgroep het beste resultaat behaalt.

Campagnestructuur Meta

  • Campagnebudgetten: Hierbij stel je één overkoepelend budget in voor de hele campagne. Dit budget wordt door Meta toegewezen aan de advertentiesets met de beste kansen. 

  • Budgetten voor advertentiesets: Wil jij liever wat meer controle? Dan stel je best je budgetten in op advertentiesetniveau. Zo kan jij zelf bepalen hoeveel budget er naar welke doelgroep gaat. Ook krijg je zo sneller een beter beeld over welke doelgroepen goed presteren, en welke minder. Deze optie kunnen we dus zeker aanraden. 

Dagbudget vs looptijdbudget

  • Looptijdbudget is het bedrag dat je wil uitgeven gedurende de hele looptijd van de campagne. Deze optie is dus enkel toepasbaar wanneer er zowel een begindatum als einddatum werd ingesteld. Meta bepaald zelf, op basis van verkregen data, hoeveel budget er welke dag naar buiten gaat en probeert een zo goed mogelijk resultaat te behalen. De ene dag kan dat €1 zijn, de andere dag €10. Meta zal in dit geval het opgegeven bedrag niet overschrijden. 

  • Dagbudget is het gemiddeld bedrag dat je per dag aan een campagne of advertentieset wil geven. Deze hebben echter geen exacte limiet. Dit wil zeggen dat het gespendeerde bedrag dagelijks een klein beetje kan afwijken van het opgegeven bedrag. Laat je hier niet door afschrikken. Het gaat écht maar over een heel klein percentage van het opgegeven dagbudget en dit wordt op een ander moment gecompenseerd. Als je bijvoorbeeld adverteert voor €10 per dag, zal de ene dag €9,60 uitgegeven worden en de andere dag €10,40.  Dit soort budget is handig wanneer je consistente resultaten wil behalen en wanneer je de controle in eigen handen wil hebben. 

Bestedingslimieten

Bestedingslimieten zorgen ervoor dat jij niet meer uitgeeft dan jij voor ogen hebt. Handig, zou je denken… Maar voor ervaren adverteerders vooral overbodig en vervelend. 

Het verschil met het budget? 

Bestedingslimieten worden ingesteld op accountniveau en dus niet op campagneniveau of advertentiesetniveau. Zoals eerder aangehaald zorgen deze ervoor dat jij niet meer dan een bepaald bedrag kan uitgeven op je advertentieaccount. Wat wij hier zo vervelend aan vinden? Dat alle lopende campagnes plots offline gaan wanneer deze limiet wordt bereikt. Want ja, dan beginnen jouw campagnes weer vanaf nul. Opgelet dus wanneer je deze “veiligheid” instelt. Wij raden eerder aan om voorzichtig (dubbelcheck ✅✅) om te springen met de budgetten bij de advertenties, dan een bestedingslimiet in te stellen.  

De betaaldrempel

Last but not least hebben we ook nog de betaaldrempel. Dit is een bedrag dat bepaald wanneer je een factuur voor je advertenties ontvangt. Vanaf het moment dat je dit bedrag bereikt stuurt Meta jou automatisch een factuur. Als je na het bereiken van deze limiet opnieuw advertenties uitvoert, komen deze kosten uiteraard op een volgende factuur. 

Handig om te weten is dat Meta deze drempel zelf bepaald. In sommige gevallen ligt de betaaldrempel erg laag. Dit komt omdat Meta eerst jouw financiële stabiliteit wil testen. Gelukkig worden deze limieten regelmatig herzien. Wanneer jij aan Meta bewezen hebt dat je over genoeg financiële middelen beschikt, zullen ze de betaaldrempel stelselmatig verhogen. 

Conclusie

Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over de financiële kant van adverteren. Om jou niet te overspoelen met informatie, gaan we het hierbij laten. 😄

Zit je toch nog met vragen? Kom je er zelf niet goed uit wat de beste strategie is voor jouw aanbod? Boek gerust een supportcall of coaching in en wij helpen jou met plezier verder! Wil jij hier liever niet van wakker liggen? Dan kan je jouw campagnes natuurlijk ook uitbesteden. Wij werken vol enthousiasme een campagne voor jou uit!

Vorige
Vorige

Adios Universal Analytics, hello GA4! 👋🏻

Volgende
Volgende

Adverteren met lead magnet vs rechtstreeks adverteren