Adios Universal Analytics, hello GA4! 👋🏻

Gebruik jij Google Analytics al? Via deze handige tool kan je netjes alle data van je website of webshop meten en rapporteren. Vanaf 1 juli 2023 staat er een grote verandering op de agenda. Lees er in deze blog meer over!

Adieu, Goodbye, Auf Wiedersehen

Misschien had je het al ergens gehoord, maar vanaf 1 juli dit jaar zal de marketingwereld weer een beetje veranderen. Gebruik je al langer dan vandaag Google Analytics, dan weet je hoe handig de tool is. Via een eenvoudige manier kan je netjes alle data meten en rapporteren vanuit je website of webshop.

De oude versie stopt er jammer genoeg mee, maar Universal Analytics kreeg al enige tijd een opvolger. No panic dus, GA4 staat binnenkort voor je klaar om het werk over te nemen. 

We raden dan ook aan zo snel mogelijk over te schakelen naar GA4, aangezien Google geen automatische overschakeling van de ene naar de andere versie voorziet. Op die manier kan je nu alvast data beginnen te verzamelen.

Voordelen GA4

Verder zijn er een heleboel voordelen verbonden aan deze nieuwe versie:

  1. Je krijgt gedetailleerdere informatie over hoe gebruikers zich gedragen op je website, wat kan helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring

  2. GA4 heeft een verbeterde mogelijkheid om gebruikers te volgen over verschillende apparaten, zoals desktops, laptops, smartphones en tablets

  3. Er zullen nieuwe rapportage functies beschikbaar zijn

  4. GA4 biedt een betere integratie met Google Ads, waardoor je meer inzichten krijgt in hoe advertenties bijdragen aan de prestaties van je website. Hierdoor kan je gerichtere advertenties maken die beter aansluiten bij de interesses en behoeften van je doelgroep.

  5. Meer nadruk op privacy en gegevensbescherming. Zo worden gegevens standaard geanonimiseerd, en worden er meer beperkingen opgelegd aan het delen van gegevens met derden. Dit kan helpen om te voldoen aan strenge privacyregels, zoals de GDPR en de CCPA.

Klinkt dit Chinees voor jou? 🤯 No worries, net zoals Lieve Scheire in ‘Scheire en de Schepping’ hebben ook wij onze eigen Google man: Max.


Max spreekt vloeiend Googliaans, en runt bij Advertised ook alles rond Google Ads. Hij vertaalt dan ook graag alles voor jou naar verstaanbare taal:

Het komt er op neer dat:

  • GA4 verbeterde tracking en privacybescherming biedt

  • GA4 een betere integratie met Google Ads biedt

  • Je beter nu al start in plaats van te wachten tot 1 juli 2023 om over te schakelen naar deze nieuwe versie

TIP: Installeer je de nieuwe versie op je website? Vergeet dan zeker ook je cookie banner niet aan te passen. Op die manier blijft je website voldoen aan de strenge voorwaarden rond GDPR.

Meer weten, of heb je graag dat we deze versie voor jou installeren? Je kan ons altijd contacteren via team@advertised.be!

Pssst… Adverteer je momenteel enkel voor sociale media? In principe staat GA4 los van de Metapixel die je gebruikt voor je advertenties, maar geeft deze tool wel interessante inzichten over je website en de bezoekers ervan.


Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Adverteren versus abonneren

Volgende
Volgende

Let’s talk about money 💵