Vind de juiste doelgroep
Laten we eerlijk zijn: als ondernemer heb je geen tijd om reclame te maken voor mensen die toch nooit iets bij je kopen. Je wilt niet roepen in de leegte of uren tijd spenderen aan content die alleen je tante liket (danku tante Rita 😉❤️). Nee, je wil de juiste mensen bereiken, jouw doelgroep.
Maar hoe doe je dat? En hoe kan Instagram je helpen om die ‘droomklant’ te bereiken? Tijd voor een spoedcursus doelgroepen, buyer persona’s en wat onschuldig Instagram-stalken. 🤓📱
De doelgroep - het grote net dat je uitgooit
Je doelgroep is een beetje zoals mensen op een festival: iedereen is geïnteresseerd in hetzelfde, maar nog niet iedereen is even hard mee. Je hebt de mensen die vooraan wild staan te zingen en dansen (ofwel jouw superfans) en je hebt de mensen die vanachter twijfelend van hun pintje drinken (potentiële klanten die je nog moet overtuigen).
Je kan je doelgroep opdelen in:
👤Demografische kenmerken: leeftijd, geslacht, locatie, inkomen.
👤Psychografische kenmerken: interesses, waarden en levensstijl.
👤Gedragskenmerken: hoe kopen ze? Welke merken volgen ze?
Voorbeeldje: een merk dat premium Belgische pralines verkoopt, richt zich op fijnproevers en cadeauzoekers en niet op kinderen die de chocolade laten smelten in hun handen.
Buyer Persona - ofwel je droomklant
Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van jouw ideale klant. De persoon is niet enkel geïnteresseerd, maar wordt écht warm van wat jij aanbiedt. Je omschrijft deze klant aan de hand van demografische gegevens, gedrag en doelen.
Dankzij deze buyer persona komt je doelgroep tot leven en krijgt hij zelfs een naam. Elke beslissing die je maakt doe je met je buyer persona in het achterhoofd. En ook je advertenties hebben alleen maar voordeel bij het hebben van een buyer persona.
Enkele vragen die je kan stellen bij het maken van je buyer persona:
✨Welke details en demografische gegevens kan je op je ideale klant kleven?
✨Wat zijn zijn of haar doelen, behoeftes en verlangens?
✨Heeft hij of zij pijn, angst en frustraties?
✨Welke online marketing- en communicatiekanalen passen bij dit profiel?
Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets als dit:
👩💼 Naam: Sophie de Chocofanaat
📍 32 jaar, woont in Gent
💼 Werkt als HR-manager en heeft een zwak voor lokale, ambachtelijke producten
📱 Scrollt ’s avonds op Instagram en Pinterest op zoek naar unieke cadeautips
😩 Probleem: ze wil iets origineels geven aan haar vriend, maar wil geen standaard doosje supermarktpralines
Oplossing? Jouw exclusieve pralines, handgemaakt in België! 🍫
Dankzij een buyer persona weet je:
💚Hoe je je marketingboodschap verpakt (in dit geval met inspirerende foto’s en storytelling, vooral niet met flitsende ‘KOOP NU!”-berichten)
💚Op welke kanalen je best inzet (Sophie zit niet op TikTok, maar wel op Instagram en Pinterest)
💚Welke pijnpunten je moet benoemen (ze wil iets speciaals geven, geen goedkope pralines)
Heb je meerdere doelgroepen? Dan heb je ook meerdere buyer persona’s nodig.
Tip: Maak je buyer persona visueel, en geef hem of haar een plekje op kantoor. Zo word je steeds herinnerd aan je ideale klant. 😊
Instagram gebruiken om je doelgroep te ontdekken
Nu je weet wat je zoekt, is het belangrijk om te weten hoe je ze kan bereiken. En vooral ook om eens te checken of je wel de juiste mensen aanspreekt?
Ga eens kijken naar de Instagram Insights van je zakelijk account en hou vooral rekening met:
📱Volgersdemografie: wie volgt jou? Leeftijd, geslacht, locatie. Word je vooral gevolgd door mannen van 55+ uit Rusland terwijl je Belgische pralines verkoopt? Dan zit je misschien mis.
📱Actieve uren/dagen: wanneer zijn je volgers online? Post niet om 7u ‘s ochtends op maandag als jouw ideale klant pas rond 22u op woensdagavond ligt te scrollen.
📱Post-interacties: welke content scoort het beste? Mooie productfoto’s
Tip: ga ook eens kijken bij je concullega’s. Wie reageert daar vaak? Wat voor content werkt bij hen goed? Gratis marktonderzoek, merci Insta! 😉
Je wilt geen “we-gooien-maar-iets-online-en-hopelijk-werkt-het”-strategie. Je wil doelgericht de juiste mensen aanspreken en zorgen dat ze effectief iets bij jou kopen.
Kort samengevat, zorg ervoor dat je:
1️⃣ Je doelgroep duidelijk definieert.
2️⃣ Een realistische buyer persona maakt en inspeelt op zijn noden en behoeften.
3️⃣ Instagram-statistieken gebruikt om te zien of je de juiste mensen bereikt.
Volg deze stappen en voor je het weet, klikken je klanten zonder twijfelen op “Bestellen”. En als ze het tóch in hun winkelmandje laten staan, stuur ze dan gewoon een subtiele reminder. Of een doosje pralines. Werkt altijd. 😉🍫
Ken je jouw perfecte doelgroep al, maar weet je niet hoe je dat kan inzetten bij advertenties? Plan dan een kennismakingsgesprek via deze link.