De kracht van optimalisatie bij Meta Ads
Stel je voor: je hebt je advertenties opgezet, alles mooi ingesteld, en dan… BAM. Die CTR daalt als een steen in het water. Wat nu? Paniekmodus? Nee, je hoeft je gsm niet uit het raam te gooien of je laptop tegen de muur te smijten. Neem de tijd om even rustig adem te halen en goed na te denken.
Geduld is een schone deugd (ook voor advertenties)
Allereerst weten we dat de verleiding groot is om je advertenties elke week aan te pakken, maar geloof ons, dat is niet de beste strategie.
Iedere campagne heeft tijd nodig om te rijpen, je kunt niet verwachten dat je je advertenties drie keer bekijkt en ineens de jackpot wint. Soms duurt het even, geef je advertenties een maandje de tijd om te bewijzen wat ze waard zijn. Rome is immers ook niet op één dag gebouwd. 🙂
Daarnaast kan je advertentie ook gewoon pech hebben. Misschien is het een slechte dag voor je doelgroep of adverteert een conculega op dezelfde doelgroep. Of misschien is het gewoon heel mooi weer buiten en heeft niemand zin om te scrollen op Instagram en Facebook? En nee, je kunt het niet voorkomen dat mensen meer zin hebben in een terrasje dan in een Meta-advertentie. 😉
Laat je dus niet afschrikken door mindere resultaten op één week, maar bekijk je resultaten over een langere periode. Zo kun je een beter inzicht krijgen in wat wél werkt.
De 3T’s: testen, testen, testen
Wat gisteren goed werkte, hoeft vandaag niet meer te scoren. Dus, wat doe je dan? Juist, testen! Experimenteer met verschillende doelgroepen, teksten, beelden, …
Stel je voor dat je advertenties als een koelkast zijn: als je altijd hetzelfde in de koelkast stopt, ga je echt niet de lekkerste maaltijd maken. Soms moet je wat nieuw voedsel (lees: content) in de mix gooien om te zien wat er goed smaakt.
Is de ene advertentie ineens een stuk duurder, kijk dan eens naar de verschillen met de andere advertenties. Is het misschien de tekst of het beeld? Houdt je doelgroep meer van video’s dan van foto’s?
Door te vergelijken, ontdek je waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
Dus voor je je advertenties in “reset” modus gooit, geef ze eerst wat tijd om zichzelf te bewijzen. Neem een kop koffie, relax, test en kijk wat werkt. ☕📈
Parameters tijdens optimalisatie
Wanneer je je advertenties onder de loep neemt, zijn er een aantal cijfers die echt het verschil maken:
👉 Kost per resultaat
Hoeveel betaal je per gewenste actie? Dat kan een lead zijn, een aankoop of gewoon een klik. Dit is misschien wel het belangrijkste cijfer om rekening mee te houden bij je optimalisaties. Een hoge kost per resultaat is een duidelijk signaal dat er iets aangepast moet worden. 👀
👉 CTR
Hoeveel mensen klikken op je advertenties ten opzichte van het aantal weergaven? Een CTR onder 1% betekent dat je boodschap of advertentie niet genoeg aanspreekt. Misschien spreek je wel gewoon de foute doelgroep aan?
👉 Loopperiode
Geef je advertenties genoeg tijd om data te verzamelen. Een week is te kort om conclusies te trekken. Zet je loopperiode liever op 14 dagen of 30 dagen.
👉 Leads vs. uitgegeven bedrag
Kijk per advertentie naar het uitgegeven budget. Kreeg je advertentie al ruim genoeg budget om leads binnen te halen, maar doet hij dat maar niet? Dan is het misschien tijd om te testen met een andere…
👉 Best presterende advertentie
Vergelijk je advertenties en neem een grondige kijk in je best presterende advertentie. Waarom werkt deze het beste? Probeer een variant te maken van deze, om een patroon te herkennen.
Door deze parameters regelmatig te checken en te vergelijken, krijg je een duidelijk overzicht van wat werkt en wat misschien nog beter kan. Tijd om gerichter te optimaliseren en je budget slimmer in te zetten!
Help, ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen
Soms weet je niet meer wat je moet doen. Je hebt al van alles getest, geoptimaliseerd, en toch wil het maar niet lukken. Of misschien weet je gewoon niet zo goed hoe je aan dat optimaliseren moet beginnen.
Geen zorgen, je staat er niet alleen voor! In onze cursus “Start to Advertise on FB/IG” vind je in module 6 alles over het bekijken en optimaliseren van je resultaten. 🙌
Nog wat onzeker over hoe je het beste kunt optimaliseren? Boek dan een coachingsessie in en optimaliseer onder onze begeleiding. Zo kan je weer met frisse moed verder.
Besteed jij jouw advertenties aan ons uit? Dan hoef je je geen zorgen te maken over optimaliseren. Wij houden alles goed in de gaten en laten je weten wanneer het tijd is om te optimaliseren.