Adverteren met lead magnet vs rechtstreeks adverteren

Er zijn al eindeloos veel artikelen en blogposts geschreven over het onderwerp lead magnets. Deze term zou jou dus niet meer zo vreemd in de oren mogen klinken. 

Kom jij nu toch totaal uit de lucht gevallen en denk jij bij jezelf “OW SHIT!”?😱 Geen probleem! We leggen het nog graag even kort en bondig aan jou uit. 

Tell me baby, one more time 🎶

Een lead magnet is een middel om op een laagdrempelige manier contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen.

Denk maar eens na... Je krijgt dagelijks een x aantal bezoekers op jouw website, maar een klein percentage hiervan koopt ook effectief jouw product of dienst aan. Enkel van deze laatste categorie kan je dus interessante gegevens verzamelen. Dat is zonde, want het is niet omdat de andere websitebezoekers op dat moment niets hebben aangekocht, dat ze geen interesse hebben in jouw aanbod. 

Met een gratis lead magnet kan je dus meer gegevens verzamelen van potentiële klanten, zonder dat deze effectief al iets moeten aankopen. Dit neemt dan vaak de vorm aan van een e-book, checklist, whitepaper, webinar… In ruil voor dit aanbod wordt er aan je potentiële klanten gevraagd om hun naam en emailadres achter te laten. Handig, want zo kan jij deze opnemen in jouw database. 

1,2,3 Start? 

Wacht! Voor je vlijtig een e-book begint te schrijven, is het handig om te weten of dit voor jouw product/dienst wel aangeraden is. Want, wanneer brengt zo’n lead magnet  echt op? En is dat voor iedereen thé way to go? 

Het antwoord hierop is neen, anders zouden we hier natuurlijk ook geen blog over schrijven.  😁 Om te beslissen of je al dan niet best gebruik maakt van een lead magnet, kan je kijken naar volgende factoren:

De prijs van het product of dienst

Hoe meer risico de aankoop van een product of dienst met zich meebrengt, hoe meer dat het aangeraden is om met een lead magnet te werken. Er is namelijk een groot verschil tussen het verkopen van een online cursus van €29 en een cursus van €999. Bij de duurdere variant zal je de koper veel meer moeten overtuigen en zal rechtstreeks adverteren minder goed werken. Wij hanteren hierbij een grens van €100. Uitzonderingen op dit bedrag worden enkel gemaakt wanneer je een gevestigde waarde bent in je branche of wanneer je adverteert op een héél warme doelgroep. Dat brengt ons meteen ook bij factor twee.

Wie wil je bereiken?

Wil je adverteren op mensen die jou nog niet kennen? Of wil je liever mensen bereiken die al wel bekend zijn met jou of je merk? Dit maakt een groot verschil. We maken hier in feite een opsplitsing tussen koude en warme doelgroepen. 

Voor grote merken als Nike, Dyson, Apple of Dior is dit natuurlijk wat gemakkelijker. Deze merken zijn algemeen bekend en hebben het vertrouwen van de mensen vaak al gewonnen. Een merk als Dyson kan bijvoorbeeld gerust rechtstreeks adverteren op een stofzuiger van €300. 

Ben jij daarentegen nog niet zo bekend of een lokale ondernemer? Dan is de kans groot dat jij je nog volop moet bewijzen! Je zal in dit geval wat meer geduld moeten hebben. Mensen weten nog niet of je website wel te vertrouwen is en of je wel verstand van zaken hebt. Door te werken met een lead magnet kan je dit probleem al voor een groot deel oplossen.

De aard van het product

Als laatste moet je ook rekening houden met de aard van het product. Zo kan je een opsplitsing maken tussen bewust doordachte goederen/diensten en impulsaankopen. Zo is de kans groter dat je die ene leuke (én dure) handtas online koopt, dan een nieuwe warmwaterpomp bijvoorbeeld. 

Voor het laatste hebben we wat meer argumenten en vertrouwen nodig. In dit geval kan je dus best gebruik maken van een lead magnet, om zo geleidelijk aan jouw potentiële klanten voor jou te winnen. 

Conclusie

Voila, dat brengt ons aan het einde van deze blog. We kunnen concluderen dat het al dan niet werken met een lead magnet afhangt van de prijs, bekendheid en aard van het product of dienst. Hopelijk ben jij weer een beetje wijzer geworden. 

Zit je toch nog met vragen? Kom je er zelf niet goed uit wat de beste strategie is voor jouw aanbod? Boek gerust een supportcall of coaching in en wij helpen jou met plezier verder. Wil jij hier liever niet van wakker liggen? Dan kan je dit natuurlijk ook allemaal uitbesteden. Wij werken vol enthousiasme een campagne voor jou uit!

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Let’s talk about money 💵

Volgende
Volgende

Word Advertised Ambassadeur