Expressformulieren op Meta

Heb je ooit zo’n Facebookcampagne gehad waarbij je denkt: “Pff, waarom loopt dit niet goed?”. Je hebt de doelgroepen veranderd en de targeting aangescherpt, maar toch blijven die kosten per lead stijgen. 

Toegegeven: dat overkwam ons ook weleens. Maar dankzij het gebruiken van een expressformulier stroomden de leads binnen. Benieuwd hoe dat werkt? 

Wat voor formulier? 🤔

Een expressformulier, het is een handige manier om leads te verzamelen op Facebook (maar je kan ze ook gebruiken op Instagram, LinkedIn en TikTok). Dit formulier zorgt ervoor dat mensen niet meer naar een externe website worden gestuurd, maar gewoon op het sociale mediakanaal zelf blijven en hun gegevens hier kunnen achterlaten. 

Je kan dit formulier zelf opstellen. 

Een expressformulier werkt goed, omdat wanneer de persoon klikt, het formulier ook meteen verschijnt. Hij moet niet wachten tot een externe website geladen is en dan ook nog eens zelf zijn gegevens invullen. Want buiten dat je op het kanaal zelf blijft, vullen sommige sociale mediakanalen ook nog eens de naam en het e-mailadres voor de persoon in. De drempel om je gegevens achter te laten is dus heel laag. 

Een groot voordeel is dat je geen landingspagina of website nodig hebt, want alles gebeurt op het kanaal zelf. 

Een expressformulier inzetten 

Wanneer gebruik je nu precies een expressformulier? Hieronder geven we wat inspiratie over wanneer je het kan inzetten:

👉🏻Aanmelden voor nieuwsbrieven 

Wil je dat personen zich inschrijven voor je nieuwsbrief zonder dat ze eerst naar je website gestuurd worden? Dan maak je gewoon een expressformulier aan en laat je de personen direct op sociale media hun e-mail invullen. 

👉🏻Inschrijven voor evenementen, webinars of workshops 

Organiseer je een interessant webinar of workshop en heb je geen zin of tijd om er een aparte inschrijfpagina voor te maken? Dan is een expressformulier dé oplossing. Mensen klikken, vullen de gegevens in en klaar! 

👉🏻Gratis proefsessies 

Bied je een gratis proefles of sneak peak aan? Laat dan de (potentiële) klanten via een expressformulier inschrijven en begin meteen met het verzamelen van leads.

Hoe werkt dat juist? 

Laten we samen eens kijken hoe zo’n expressformulier eigenlijk werkt en hoe dat eruit ziet voor (potentiële) klanten. 

📱De persoon ziet een advertentie in de feed, terwijl hij of zij op sociale media scrollt. Het kan gaan om een aanbieding, een download of een kortingscode, je kent het wel. 

📱Als de persoon erop klikt, zal hij niet naar een externe website gestuurd worden, maar opent er een contactformulier in de app of website zelf. Facebook en Instagram vullen de basisinformatie in, zoals naam en e-mailadres. De (potentiële) klant moet enkel de gegevens checken en het formulier versturen. 

📱Jij, als bedrijf, ontvangt meteen de gegevens en kunt aan de slag met contact opnemen of informatie versturen. 

Een expressformulier aanmaken 

Dat klinkt allemaal al goed, toch? Tijd om eens even te gaan kijken hoe je er zelf één maakt in Meta! 

Stap 1: Ga naar Meta Ads Manager, dit is dé plaats waar je je Meta-advertenties beheert. 

Stap 2: Maak een nieuwe campagne aan en kies voor Lead Ads ofwel Leadgeneratie. Dit is de officiële benaming voor advertenties met een expressformulier. 

Stap 3: Kies op advertentiesetniveau voor ‘expresformulieren’ bij de conversielocatie. 

Stap 4: Maak je formulier aan op advertentieniveau, je kan helemaal zelf bepalen welke gegevens je wil verzamelen. Denk maar aan naam, e-mailadres, telefoonnummer of zelfs specifieke vragen. 

Stap 5: Sla het formulier op, maak je advertenties af en publiceer ze. Vanaf nu kunnen de (potentiële) klanten het formulier invullen. 

Conclusie 

Expressformulieren zijn dus een handige manier om leads te verzamelen. Je hebt geen aparte landingspagina of website nodig en voor de (potentiële) klant is de drempel om gegevens achter te laten minder groot. 

Maar let op, omdat die drempel minder groot is, kan het ook zijn dat er minder kwalitatieve leads tussen zitten. Het is dus slim om regelmatig na te kijken of de leads aansluiten bij het doel van jouw campagne.

Dus, heeft jouw campagne nog niet de resultaten die je wilt? Dan kan je misschien eens expressformulieren proberen! 

Ben je klant bij ons? Dan brengen we je altijd op de hoogte als we denken dat expressformulieren kunnen helpen. 

Volgende
Volgende

 Google ads voor beginners🤓