Google ads voor beginners🤓
Wil je al langer adverteren op Google, maar weet je totaal niet hoe je eraan moet beginnen of wat je ermee kan? Alsof je op een onbekend perron op een trein wacht die je nog nooit genomen hebt? Geen stress, laten we deze trein samen nemen! 🚆
Wat is Google Ads?
Oké, even kort door de bocht: Google Ads is dé plek waar bedrijven betalen om gezien te worden. Je biedt op zoekwoorden die passen bij jouw product of dienst en voilà: je advertentie duikt bovenaan de zoekresultaten op wanneer mensen ernaar googlen.
Het mooie eraan? Je betaalt meestal alleen als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. En je kunt heel gericht adverteren op basis van zoekwoorden, locatie, interesses, demografie en meer.
Google Ads biedt dus een wereld van mogelijkheden om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken.
Campagnetype 1: Zoekadvertenties of Search Campagnes
Je weet wel, die advertenties die bovenaan de zoekresultaten staan als je iets zoekt in Google. Met zoekadvertenties richt je je op specifieke zoekwoorden en bied je om die felbegeerde bovenste plaats te bemachtigen.
Deze campagnes zijn ideaal voor merkbekendheid, leads en sales. Mensen zoeken al gericht naar een product of dienst, je moet ze dus enkel nog over de streep trekken met een knaller van een advertentie.
Zorg voor heldere en overtuigende advertenties, want je wil dat de mensen op jouw advertentie klikken en niet op die van de concurrentie. 😉
Voorbeeld van zoekadvertentie
Campagnetype 2: Display- advertenties
Deze kleurrijke banners verschijnen op allerlei websites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk. Van nieuwssites tot blogs over katten, je vindt ze overal. 🙂
Deze advertenties zijn perfect voor het vergroten van merkbekendheid. Ze zorgen ervoor dat je merk zichtbaar wordt, ook al zijn mensen niet specifiek op zoek naar jouw product of dienst.
Afbeeldingen zijn verplicht bij display-advertenties, je moet dus altijd een visual en een copy hebben als je dit soort campagne opstart.
Voorbeeld display-advertentie naast een nieuwsartikel
Campagnetype 3: Shopping-advertenties
Ken je die advertenties met foto’s, prijzen en webshops als je naar een specifiek product zoekt? Ze komen helemaal bovenaan te staan.
Als je wil kiezen voor een Shopping-advertentie, is het slim om te gaan voor een Performance Max campagne. Dit is een all-in-one campagne binnen Google die zich richt op alle kanalen binnen Google, met een voorliefde voor Shopping. Dit wil zeggen dat wanneer je een shoppinglijst toevoegt aan je Performance Max campagne, jouw campagne zich volop op het shopping netwerk focust. Om voor de beste resultaten te zorgen, maakt Google gebruik van AI bij deze campagne.
Het is alsof je een virtuele etalage hebt waarin je je producten kunt tonen. Gebruikers kunnen meteen zien wat je te bieden hebt en het helpt ze om sneller beslissingen te nemen.
Ideaal om je producten te tonen aan de mensen voordat ze jouw website bezoeken!
Voorbeeld van shopping-advertenties
Campagnetype 4: Videoadvertenties
Ken je dat moment dat je nog snel een YouTube video wilt kijken en er reclamevideo’s tussenkomen?
Jep, videoadvertenties zijn die onmisbare reclames voor en tijdens YouTube-video’s.
Met video kun je echt laten zien wat jouw product kan, hoe het werkt of waarom mensen het moeten kopen. Of je nu kiest voor een grappige commercial of een duidelijke uitlegvideo, zorg dat het boeit en dat je video aandacht trekt.
Tip: maak je video kort, relevant en pakkend. Dat zorgt ervoor dat mensen minder snel de ‘skip’-knop gebruiken.
Voorbeeld Videoadvertentie
Campagnetype 5: Lokale advertenties
Als je een lokale onderneming hebt en de aandacht wil trekken van de mensen in de buurt, dan zijn lokale advertenties de perfecte oplossing. Ze verschijnen op Google Maps en zullen ook op de Google zoekpagina verschijnen als mensen op locatie zoeken.
Stel je voor dat je een gezellig café hebt en je wilt dat de mensen uit de buurt weten dat ze bij jou de beste latte kunnen krijgen. De lokale advertenties zorgen ervoor dat je opvalt in de buurt en dat mensen je gemakkelijk kunnen vinden als ze zin hebben in die lekkere koffie.
Lokale resultaten van Google, de eerste is een Lokale advertentie.
Conclusie
Na onze rit doorheen Google Ads ben je klaar om aan je eigen avontuur te beginnen. Of je nu gaat voor zoekadvertenties, opvallende banners, shopping of video’s - Google Ads heeft voor ieder wat wils.
Dus kies je favoriete campagnetype uit en start met je eigen rit door Google Ads. 🚀
Kom je er toch niet helemaal uit? Plan een kennismakingsgesprek met Max en kom te weten welke campagne bij jou past!😊