Apple versus Facebook

Facebook kondigde een tijdje geleden al de veranderingen door de nieuwste iOS 14 update van Apple al aan, maar nu is het ook effectief zo ver. In deze blog kom je meer te weten over de veranderingen.

HELP! WAT DOET APPLE (IOS 14) NU MET MIJN ADVERTENTIES?

Dat is een vraag waar iedereen mee zit!

Na de iOS 14 update moeten Apple gebruikers een opt-in geven voor “3th party tracking” van oa Facebook, Google, … Zolang een gebruiker de opt-in niet aanvaard, kan de Facebookpixel op het Apple toestel met iOS 14 niet meer gebruikt worden.  

 

En de Facebook pixel gebruiken we voor:

-        Conversies te meten

-        Nieuwe doelgroepen aan te maken (bv look-a-like doelgroepen van bv je websitebezoekers)

-        Remarketing (websitebezoekers opnieuw een advertentie laten zien)

 

Omdat steeds meer mensen zich afmelden voor tracking op iOS 14-apparaten, is de kans groot dat je een aanzienlijke afname ziet in het aantal gemeten conversies. Daardoor kunnen sommige van je advertenties gepauzeerd worden of worden ze zelfs niet meer weergegeven op bepaalde apparaten.

Waar heeft dit nu effect op?

Je zal moeten werken met een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per websitedomein. Wanneer je werkt met campagnes met een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, zal Facebook deze automatisch pauzeren (wanneer Facebook de AppTrackingTransparency-structuur implementeert). 

Als je zelf niets veranderd, zal Facebook zelf 8 conversiegebeurtenissen selecteren, en dit op basis van je activiteiten in het verleden. De andere gebeurtenissen worden inactief gezet voor campagne-optimalisatie en rapportage.

Wil je invloed hebben op deze 8 conversiegebeurtenissen of wil je ze aanpassen? Ga dan naar ‘gebeurtenisbeheer’ in jouw Facebook Bedrijfsmanager wanneer Facebook de AppTrackingTransparency-structuur van Apple implementeert.

MAAR er zijn oplossingen! Wat moet je nu concreet in orde brengen om zo weinig mogelijk hinder te ervaren:

1)     Conversies meten

Binnenkort zal je dus beperkt worden tot 8 conversiegebeurtenissen. Kom je hiermee toe? Prima dan! En anders kan je alvast starten met het maken van een actieplan om jouw 8 belangrijkste conversies te bepalen. Maak hiervoor gebruik van aangepaste conversies

 

2)     Verifieer je domein

Dit doe je bij ‘Merkveiligheid’ in jouw Bedrijfsmanager.

Volg hiervoor het stappenplan van Facebook.

 

3)     Conversion API gebruiken

Met de Conversion API kan je gebeurtenissen rechtstreeks vanaf je server naar je pixel sturen. We vervangen hiermee niet de Facebookpixel, maar we kunnen de schade hiermee wel beperken.

De Conversion API kan je opzetten via ‘gebeurtenisbeheer’. En de instructies kan je bezorgen aan je websitebouwer of zelf implementeren via partnerintegraties zoals Wordpress, WooCommerce, Zapier,…

 

Extra weetje over de Conversion API:

Zie hoe mensen interactie hebben met je bedrijf op manieren die de pixel alleen niet kan meten, zoals wanneer aankopen online worden gestart maar in een fysieke winkel of via een callcenter worden voltooid.

Zo kun je beter inzicht krijgen in het complete traject van je klant, meer conversies toeschrijven aan je Facebook-advertenties en advertenties weergeven aan mensen voor wie de kans het grootst is dat ze op betekenisvollere manieren interactie hebben met je bedrijf.

 

Extra tip:

Vraag in de eerste stap van je funnel het mailadres van de gebruiker. En stuur deze door naar de Facebook  Custom Audiences API. Deze groep kan je dan weer gebruiken voor remarketing.

 

Veel succes met de implementatie!

Nood aan extra hulp omtrent deze veranderingen? Je kan altijd een support call inboeken.

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Plug & Pay update

Volgende
Volgende

WhatsApp for Business