Black Friday 🖤

Black Friday staat voor de deur. Consumenten zijn blij, sommige wachten het ganse jaar om eindelijk toe te slaan. Bij ondernemers zijn de meningen eerder verdeeld. Niet iedereen kan immers mee concurreren met de grote giganten zoals Zalando, Nike, Mediamarkt en Bol.com. 

In deze blog kom je te weten wat de oorsprong is van Black Friday, alsook enkele voor- en nadelen voor ondernemers. Hopelijk kan dit jou helpen om een keuze te maken of je meegaat in de hype of niet. 


Startschot 🍾

De naam ‘Black Friday’ is bijna iedereen wel bekend. Het lijkt wel alsof we met zijn allen geconditioneerd zijn zoals de hond van Pavlov. We horen de term en haasten ons meteen naar onze favoriete webshop om deze helemaal leeg te plunderen. Of is dat alleen bij ons zo? 😅

In ieder geval… We weten dus wel wat ons te doen staat op die dag, maar kennen we ook de oorsprong van deze hype? Wel, ik zal het jou eens zeggen.😉

Het fenomeen waaide een aantal jaren geleden over vanuit de VS. Black Friday is de vrijdag na het grote Amerikaanse Thanksgiving-feest en wordt gezien als het startschot van de koopjesperiode voor de feestdagen. Handelaars spelen hier handig op in met grote kortingen. Veel Amerikanen krijgen deze dag trouwens ook vrij van hun job. Hé baas? Dat is misschien een ideetje?? 😄

Als je deze blog leest is de kans groot dat jij een ondernemer bent. Eentje die misschien wel aan het twijfelen is om mee te doen met de gekte. De voor en nadelen lees je hieronder.

 

Hell yeah! Black Friday, ik doe mee! 

Zoals we eerder al zeiden lijkt het wel alsof we met ons allen geconditioneerd worden om te shoppen op Black Friday.  Het is dan ook de ideale periode om op pad te gaan voor kerstmateriaal en/of cadeautjes. Veel mensen wachten bewust af om te zien of hun favoriete winkel met zotte kortingen gaat strooien of niet. Black Friday staat dan ook niet voor niets in de top 3 van drukste winkeldagen van het jaar. Ik hoef dus niet meer te zeggen dat het veel kansen met zich mee kan brengen. 

Heb je een grote webshop? Heb je genoeg marge opgebouwd doorheen het jaar? Verkoop je producten die niet uniek zijn? Dan kan het aangeraden zijn om mee te doen. Er bestaat natuurlijk een kans dat klanten overstappen naar concurrenten die grotere kortingen aanbieden

Ook is het ideaal wanneer je met overbodige stock zit. Wil je echt van iets vanaf? Dit is het perfecte moment! Op deze manier kunnen ook kleine webshops zeker meedoen. 


No thanks! Over mijn lijk!

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan verbonden. Door de grote kortingen worden de marges op de producten erg klein. Niet elke consument kan zich dit financieel permitteren. Vaak zijn het enkel de grote giganten die kunnen meedoen aan dit soort acties omdat ze doorheen het jaar al een grote marge hebben opgebouwd. 

Verder kan het ook zijn dat de normen en waarden van Black Friday niet overeenstemmen met die van je merk of bedrijf. Denk eens na bij jezelf. Wil je staan voor massaproductie en scherpe prijzen? Of ga je liever voor kwaliteit, goede service en/of unieke producten? 

Over unieke producten gesproken…Verkoop je handgemaakte of uiterst zeldzame producten? Dan is het ook helemaal niet nodig om mee te doen aan Black Friday. In dit geval kan je er zeker van zijn dat consumenten de producten niet aan een lagere prijs kunnen vinden. Mensen zijn dan ook bereid om er een goed bedrag voor te betalen. Heb je al ooit een Banksy kunstwerk met Black Friday korting gezien misschien? 😉

Tenslotte is het concept toch ook wel wat tegenstrijdig. De dag valt in een periode die in het teken zou moeten staan van vrede, dankbaarheid en samenhorigheid. Toch is dat die dag helemaal niet het geval. Het egoïsme en hebberigheid van mensen zorgt vaak voor gekke toestanden.

Wist je dat er zelfs een site bestaat die het aantal doden en gewonden bijhoudt van die dag? Gelukkig valt het hier in België allemaal wel mee, maar wat als het een even grote hype wordt als in Amerika?

 

Conclusie


Meedoen of niet, het is een keuze die alleen jij kan maken. Wel geef ik graag nog enkele tips als je er voor kiest om niet mee te gaan in de hype en dus niet met kortingen van 70% wil strooien.

  1. Kijk naar alternatieven. Is er iets wat je mogelijks extra kan geven bij een aankoop? Dit kan gaan over iets klein. Ben je nagelstyliste? Dan is een potje zwarte nagellak bijvoorbeeld een leuk idee! Ook iets om te eten valt zeker in de smaak. Desnoods kan je zelf iets bakken. 

  2. Kijk of je met andere trucjes klanten naar je winkel kan lokken. Krijgen klanten een gratis kopje koffie aangeboden? Of is in jouw kledingwinkel een professionele styliste aanwezig om de perfecte outfit samen te stellen? Misschien kan je wel een aanwezigheidstombola organiseren? Wees creatief!

  3. Werk samen met ondernemers uit de buurt en bedenk een leuke actie om mensen op pad te krijgen in je stad of dorp. Eendracht maakt macht. 😉

Wil je écht niet meedoen? Dan kan je dit natuurlijk ook gewoon uitleggen aan je klanten waarom niet. Maak een post op sociale media en zet de pluspunten van je zaak nog eens extra in de verf. Benadruk de normen en waarden van je zaak. 

Oké, tijd om erin te vliegen dus! 

Succes!

PS Heb je een leuke actie en wil je hierop adverteren? Boek dan nu jouw kennismakingsgesprek in of maak zelf je campagne met behulp van onze cursus ‘Start to Advertise’. 

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Word Advertised Ambassadeur

Volgende
Volgende

Afkortingen in Adverteerland 101