Warme versus koude doelgroepen

Katy Perry zong er al over, maar wist je dat doelgroepen ook 'hot 'n' cold' konden zijn? Lees verder om de verschillen tussen de twee te leren kennen, en hoe je dit in je voordeel kan gebruiken!

Warme doelgroepen

Een warme doelgroep bestaat uit personen die al contact met je bedrijf hebben gehad, en jou en je bedrijf dus al kennen. Dit kan om verschillende redenen:

  • Deze personen hebben je website al eens bezocht

  • Deze personen deden eerder al een aankoop bij je

  • Deze personen hebben je sociale mediakanalen al eens bezocht, en misschien volgen ze jouw pagina's zelfs

 

Koude doelgroepen

Een koude doelgroep daarentegen bestaat uit personen die jou en je bedrijf nog niet kennen. Je weet dus niet zeker of deze personen wel écht geïnteresseerd zijn in jouw product of jouw dienst.

Deze personen zijn vaak een weerspiegeling van jouw ideale klant, op basis van enkele factoren waaronder:

  • De leeftijd van jouw ideale klant

  • Hun geslacht

  • Hun woonplaats

  • De interesses van jouw ideale klant

Hoe je dit in je voordeel kan gebruiken? Simpel!

Testen

Er bestaat geen 'one-size-fits-all' voor adverteren, dus test voor je campagnes welke doelgroep(en) het beste werken. Dit doe je door te adverteren voor deze verschillende doelgroepen, waarna je de resultaten een aantal weken na de start in het oog houdt.

Maak een onderscheid

Je warme doelgroep kent jou en je bedrijf al, je koude nog niet. Hierdoor ligt de drempel hoog voor je koude doelgroep. Zorg dus voor een laagdrempelige kennismaking, zodat ook je koude doelgroep overtuigd is van jouw product of dienst.

Variatie

Toon jij dezelfde advertentie of content aan al je doelgroepen? Dat kan, maar waarom pas je deze niet aan met de info die je nu hebt? Je kan een heleboel dingen doen om je warme en koude doelgroepen andere content te bezorgen:

  • Gebruik een andere afbeelding. Verkoop je een dienst, of geef je een freebie weg? Dan kan je altijd een foto van jezelf gebruiken bij wijze van kennismaking. Verkoop je een product dat niet alledaags is? Toon in een filmpje hoe ze dit gebruiken.

  • Pas je tekst aan. Stel jezelf voor, en waarom ze bij jou moeten zijn  voor een bepaald product of dienst.

  • Wil je er helemaal voor gaan? Bied je koude doelgroep dan een aanbieding aan, in de vorm van een kortingscode, gratis verzending of gratis product.

Ben je niet zeker van jouw doelgroepen, of wil je meer tips om je doelgroepen aan te spreken? Boek dan een support call of coaching in.

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

Meten is weten

Volgende
Volgende

Adverteren met Reels