Organische versus betaalde berichten

Je hebt er vast al wel eens van gehoord, een organische post en een betaalde of gesponsorde post. De naam geeft het al weg: voor de ene post betaal je, voor de andere niet. Maar wat zijn de andere verschillen? 

Organisch bericht

Een organisch bericht is eentje die je het vaakst ziet wanneer je op Facebook of Instagram scrollt. Je kan hier op twee manieren terecht zijn gekomen:

  • Ofwel ben je op de pagina van een account gaan kijken, en zag je een interessant bericht staan.

  • Ofwel was je door je social media aan het scrollen, en trok een post zonder link of knop je aandacht.

Hoe dan ook: degenen die deze posts zien kenden je hoogstwaarschijnlijk al voordat ze je post zagen.

 

Betaalde bericht

Een betaald bericht daarentegen zal je niet op iemands pagina vinden. Het "zweeft" als het ware rond in de servers van Facebook en Instagram, klaar om te verschijnen op de tijdlijn van jouw doelgroep.

Dit kan op twee manieren:

  • Meestal ga je een advertentie maken, waarbij je Facebook en Instagram betaalt om het aan jouw doelgroep te laten zien

  • Je kan ook een organische post sponsoren, waardoor de post nog steeds op je pagina te zien zal zijn, maar Facebook en Instagram deze ook zullen tonen aan personen die anders je post nooit hadden gezien.

Je betaalt Facebook en Instagram zodat meer mensen je bericht zien, en daarbovenop ook nog eens mensen die deel uitmaken van je doelgroep!

Benieuwd wat je nog allemaal kan doen met zo’n betaalde berichten? Je bent altijd welkom om een eerste afspraak in te plannen.

Liefs,

Laurann & Team Advertised

Vorige
Vorige

De landingspagina

Volgende
Volgende

Remarketing Campagnes